zijdeschilderen


Het was in de vroege jaren 70 dat ik las over een Franse dame die op zijde schilderde. Dat wilde ik zelf ook doen al moest ik nog enkele jaren wachten tot ik de juiste verven vond. Bij textiel-galerij Smend in Keulen maakte ik via workshops kennis met nieuwe technieken. Zo kwam ik terecht bij Ute patel-Missfeldt . Bij haar leerde ik het spannen van de zijde op glazen plaat en het schilderen met verdampte verven. Het werken met collages en het aanbrengen van bladgoud op zijde leerde ik bij Brigitte van Loh-Wenzel. Voor shibori, een Japanse afbindtechniek kon ik terecht bij Cathy De Craemer in Brugge. De laatste jaren houd ik me vooral bezig met het marmeren van zijde.

Zijden sjaals marmeren

Deze week heb ik nog eens een aantal sjaals gemarmerd. Het is iets wat je niet vlug elke week doet want het is een heel gedoe . Hier lees je meer over de techniek.


Dit keer verliep het marmeren niet zo heel vlot. Het was dan ook drie jaar geleden en ik was ervan overtuigd dat ik wist hoe het moest.
 Dus ik bracht alles in gereedheid en had G. gevraagd om me te assisteren. Maar bij het uitspoelen van de lijmresten liep het mis want ook de verf verdween. Dat vond ik eigenaardig want anders lukte alles prima. Toch maar eens een tweede sjaal geprobeerd met "niets" als resultaat en nog wist ik niet wat er aan de hand was. Dus besloot ik het maar op te geven .
 Tot, mijn echtgenoot heel vanzelfsprekend opmerkte : " je hebt de zijde toch wel gebeitst ? " Toen stond ik aan de grond genageld ! Dat was het, het beitsen met aluin , dat was ik vergeten. Door de stof te beitsen nemen de vezels de verf op.
Het was alsof ik bij hem in de leer was geweest ! ( manlief  was jaren getuige van allerlei creatoestanden ten huize ymme). 
 G. was ondertussen naar huis en ik zou eens gaan beitsen. Maar hoeveel aluin had ik nu weer nodig op 1 liter water. Dat stond in een Duitstalig boekje dat, zo bleek, met een hoop boeken mee was naar de kringwinkel. Dus ik zou het eens opzoeken via google. Ik typ: " zijde beitsen met aluin ".
 En dan kijk ik mijnheer Alzheimer in de ogen want wat zie ik verschijnen: juist: " creaymme ", mijn eigen blog waar ik eenvoudig alles terug vind. ( schrikwekkend vind ik het, om aan geen mensen te vertellen.)
Om het kort te maken, we zijn terug begonnen en nu wel met resultaat.






Zijdeschilderen galerij

Het liefst van al schilder ik bloemen. Aquarel op al-dan-niet  met anti-fusant ( tegen het uitvloeien van de verf) behandelde zijde en sjaals met bloemen motieven. Ik heb een enorme bewondering voor botanische schilders en ooit zou ik nog graag zo een cursus volgen. In de galerij toon ik enkele van mijn werken.

Galerij


aquarel op zijde behandeld met anti-fusant




-aquarel op zijde behandeld met anti-fusant




aquarel op zuivere onbehandelde zijde




aquarel op behandelde zijde
de vaas en de kopjes zijn ontstaan uit mijn fantasie




zijden sjaals, de bruine is beschilderde etamine-wol






landschap in aquarel

dinsdag 13 augustus 2013


Gek van hortensias

Ik ben gek van hortensias en hun kleurenpracht. Nu staan ze in volle bloei in onze tuin.



Ooit schilderde ik deze aquarel op zijde. De zijde wordt eerst behandeld met anti-fusant tegen het uitvloeien van de verf en daarna volgt het aquareleren. Het fixeren gebeurt door stomen.


Zijdeschilderen met de afbindtechniek

Omdat ik graag sjaals draag en omdat ik ze graag combineer met mijn kleding maar ze niet altijd in de juiste passende kleuren vind, ben ik zelf gaan schilderen. Ik hou er van om zelf de kleuren te mengen.
Ik koos voor de afbindtechniek en dan gaat het niet alleen om het gebruik van de juiste kleuren maar ook hoe die kleuren zich onderling op hun beurt gaan mengen door het afbinden.


deze kleuren moeten in de sjaal terugkeren
Werkwijze:

  • de zijde ( crêpe de Chine ) 90 cm x 90 cm opspannen op het raam
  • de kleuren mengen ( ik gebruik verven van de merken dupont, pebeo, tinfix en sjernings ) en klaarzetten met evenveel penselen
  • de kleuren in vlakjes schilderen op de zijde. Ook witte ruimtes uitsparen, vooral boven de roze vlakjes om te voorkomen dat het roze zich te veel gaat mengen met het turkoois wat te veel violette tinten geeft en die heb ik niet nodig


  • vervolgens de zijde laten drogen en losmaken van het raam
  • kleine harmonica plooitjes vouwen en vastzetten met wasspelden



  • de geplooide zijde stevig vastbinden met koord





  • nu aan beide uiteinden draaien , dit doe je het best met twee, de streng dubbel vouwen en nogmaals vastbinden




  • de streng in een kookpot leggen en vullen met lauw water tot de zijde onder water staat
  • langszaam aan de kook brengen en 20 minuten zachtjes laten koken
  • de streng spoelen met heet en dan geleidelijk kouder water
  • voeg bij het laatste spoelwater wat azijn toe
  • knip de koord los en verwijder deze
  • spoel de sjaal nogmaals
  • rol de sjaal in een handdoek en druk het overtollige water eruit
  • strijk de sjaal op wolstand
  • als je geen omgezoomde sjaal gebruikte, werk de kanten dan af met een rolzoompje
de afgewerkte sjaal


  • breng eventueel twee kwastjes aan
 sjaals in andere kleuren met deze techniek:



















zijden sjaals marmeren.

De eeuwenoude marmer techniek haalde ik van onder het stof en paste hem toe op zijden sjaals. De techniek, van oorsprong uit Perzië en Turkije, werd vooral gebruikt door boekbinders.

Voor een goed resultaat ga je eerst de zijde beitsen. Het beitsen bevorderd het opnemen van de verf door de zijde. Los hiervoor 80gr aluin op in 1l kokend water dat je laat afkoelen. Dompel dan de zijde onder in het beitsbad en hang de stof te drogen op een waslijn.
Om te marmeren heb je een bak nodig die iets groter is dan het stuk stof dat je wil marmeren. Voor een sjaal van 90cm op 90cm moet de bak ca. 95cm op 95cm groot zijn en 8cm hoog. Je kan die bak zelf maken door  in een houten raam met die hoogte een groo plastiek vel te plaatsen. Daarin giet je aangemaakt behangerslijm (25 à 30 liter) voor sterk behang (zie op verpakking) dat je 30' liet rusten. Op dit oppervlak druppel je de verf. Ik gebruik marmerverf voor papier en stof van het merk Pebeo. Met een kam of een satéstokje breng je de verf in beweging waardoor er stromingsvormen en patronen onstaan.
Leg dan de stof, zonder plooien en heel glad, op het zo ontstane patroon. Verwijder de zijde van zodra de verf is opgenomen en spoel deze in water zonder te wrijven . Hang de stof te drogen op een waslijn.
Door het werkstuk aan de achterkant te strijken, fixeer je alles.
Voor de afwerking stikte ik de sjaals in een driehoek en naaide er met de hand een konijnenbont lintje aan.


marmeren

Nog even onder het motief de woorden "'t Vingerhoedje" en "marmertechniek" schrijven en de 100 kaarten voor de tombola van onze tentoonstelling zijn klaar.
Marmeren is een eeuwenoude techniek uit Perzië en Turkije die vooral bekend was bij boekbinders.
Ik marmerde op zijde en plakte met dubbelzijdige kleeffolie de motiefjes op witte kaarten.


Bargello in analoge kleurenharmonie


De bargellotechniek stond enkele jaren geleden op het programma van kvlv. Het is een machinale patchwork techniek, gekenmerkt door golvende bewegingen en het gebruik van een aantal, van licht naar donker, in volgorde terugkerende stoffen. Ik gebruikte voor dit werk Thaise zijde die ik schilderde in een analoge kleurenharmonie. Dit is een reeks kleuren die op de kleurencirkel naast elkaar liggen. Tussen alle vertikale rijen zitten telkens  stofstroken, plooitjes eigenlijk, in twee kleuren. De quilt is niet traditioneel afgewerkt maar op een houten blok vastgemaakt en opgehangen als schilderij.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...