woensdag 13 januari 2016

Mueslibrood

Na de overvloedige maaltijden van de eindejaarsfeesten, nu even geen gebak maar een broodje boordevol granen en gedroogde vruchten. Voor dit brood heb je wel wat geduld nodig want het deeg moet zowat 3 uur rijzen.


Dit heb je nodig voor 2 kleine of 1 groot brood:

  • 200 g muesli
  • 100 g bloem
  • 200 g volkoren bloem
  • 50 g roggebloem
  • 50 g boekweitmeel
  • 20 g verse gist
  • 2 el vloeibare honing
  • 2 el olie
  • 300 ml halfvolle melk
  • 1 kl zout

Bereiding:
  • los de gist op in de melk en voeg de honing en de olie toe
  • voeg de andere ingrediënten, behalve het zout, toe aan het gistmengsel
  • strooi als laatste het zou erover
  • meng en  kneed ongeveer 10 à 15 minuten goed door, gebruik eventueel een keukenmachine want het deeg is tamelijk zwaar
  • laat het deeg 30 minuten rusten en kneed het dan opnieuw
  • voor 2 broodjes halveer je het deeg
  • bol het deeg op, leg het op een bakplaat en laat onder plasticfolie 3 uur rijzen
  • verwarm de oven voor op 275° C
  • bestuif het deeg met water, zet bakplaat in de oven en schakel die terug naar 200° C
  • plaats eventueel een kommetje water onderaan in de oven.
  • bak de broodjes 30 minuten
recept: libelle lekker

5 opmerkingen:

  1. Dit lijkt me heerlijk... geduld hebben op dit vlak kan ik net aan... ik kreeg een Kitchenaid keukenmachine met Kerst. Daar zal het wel mee lukken denk je niet? Morgen een keertje proberen! Bak je met warme lucht of traditioneel?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh, een kitchenaid, fantastisch!
    Ik heb op mijn oven een broodbakstand, max 220°C. Dus traditoneel denk ik. Misschien i.p.v. 20 g verse gist 30 g nemen. Is misschien wat luchtiger. Succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. het ziet er echt lekker uit je brood ,ik ben echt een
    broodmens ....

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...