zaterdag 16 mei 2015

Gelijkgewichtsgebak met rabarber

Eén van de eerste groenten in onze tuin is rabarber en daar maak ik graag gebruik van. Hij smaakt lekker af in dit smeuïge cakegebak dat eigenlijk lijkt op een vier-vierde cake waarbij je eenzelfde hoeveelheid bloem, suiker, eieren en boter gebruikt maar nu ook nog met een vijfde ingrediënt er bij met gelijk gewicht: de rabarber. 



Dit heb je nodig voor 1 bakplaat of 2 taartvormen van 20 doormeter en 3 cm diepte:
  • 4 à 5 eieren ( ca. 275 g )
  • 275 g zachte boter
  • 275 g suiker
  • 275 g bloem ( ik gebruikte zelfrijzende bloem )
  • 275 g rabarber

Bereiding:
  • weeg de eieren en de rest van de ingrediënten af volgens het gelijke gewicht
  • was de rabarber, droog hem en snijd hem in staafjes van ca. 3cm.
  • klop de suiker en de boter op tot deze goed gemengd zijn
  • roer er de eieren één voor één onder
  • meng er vervolgens de bloem onder
  • bij gebruik van een bakplaat ( bekleed met bakpapier ) : verwarm de oven voor tot 200°C
  • bij gebruik van de taarvormen ( ingestreken met boter) : verwarm de oven voor tot 175°C
  • giet het deeg in de bakvorm (en) 
  • voor het bakplaat: leg de rabarber staafjes boven op het deeg
  • voor de taartvormen: duw de rabarber staafjes rechtop in het deeg
  • zet de bakvorm (en) in de oven en laat bakken:
  • voor het bakplaat: 15 minuten 
  • voor de taartvormen: ca. 50 minuten
  • controleer op het einde van de baktijd de gaarheid: steek een priem in het gebak, blijft er geen deeg aankleven, dan is het gebak klaar, laat indien nodig het gebak langer bakken.
Ik gebruikte 2 kleine bakvormen , de éne bakte ik met rabarberstaafjes en voor de andere gebruikte ik partjes appel die ik in het deeg duwde. Je kan natuurlijk ook andere fruitsoorten gebruiken, succes verzekerd.

Recept: Mein Landrezept, Kuchen & Torten .( Zomer 2014 )

RR

17 opmerkingen:

  1. Dit lijkt me heerlijk! Ik ben gek op rabarber :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai zeg! Daar wil ik eens van proeven ;-)
    gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben ik blij met het recept dat je deze keer publiceert - voor een keertje géén risico voor mijn lijn : ik eet namelijk absoluut niet graag rabarber :-)
    (Nu mag ik er natuurlijk niét aan denken dat je de rabarber in dit recept evengoed kan vervangen door appel...)
    Fijn weekend, Ellu !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt mij weer heel lekker om te maken. Njamie ... :-)

    Fijn weekend, lieve groetjes Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me heel lekker! Wil ik deze week wel proberen met de rabarber uit onze tuin.
    Een bakblik; bedoel je daarmee de grote bakplaat die bij de oven hoort?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Leen, jazeker daarmee bedoel ik de bakplaat. Ik heb het ondertussen aangepast in de tektst.

      Verwijderen
    2. Vandaag uitgetest en zéér lekker bevonden!
      Dank je wel voor het recept!

      Verwijderen
    3. Dat is fijn te horen dat het lekker was.

      Verwijderen
    4. Rabarbergebak is hier ondertussen een succesnummer! http://vrolijkbyleen.blogspot.be/2015/05/lekker.html

      Verwijderen
    5. Emmy, ik heb van mijn zoon 2 emmers kweeperen gekregen. Denk je dat dit recept hier ook mee gaat lukken? of heb jij nog een lekker voorstel voor de kweeperen?
      Alvast bedankt!

      Verwijderen
    6. Dag Leen,
      Ik denk dat het niet zo goed gaat met kweeperen. Ik heb toch nog geen enkel recept gevonden hiermee. Je kan kweeperen wel gebruiken als je er eerst moes of gelei van maakt.
      groetjes

      Verwijderen
    7. Bedankt voor je antwoord!
      Zag op je blog idd een recept om gelei hiervan te maken. Moet ik dan toch maar eens proberen!

      Verwijderen
    8. Vandaag met kweeperen gemaakt. Ook een winner! Heb ze heel klein gesnipperd en onder het deeg gemengd.

      Verwijderen
  6. Allé dit is iets wat ik zou kunnen... zo ne vier vierde cake dat lukt me! Maar lap! Nu heb ik toch gene rabarber zeker! ;-)
    Ziet er weer snoepheerlijk uit!
    Fijne week meiske!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het dichter bij was kon je er effekens komen halen. Spijtig !

      Verwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...