dinsdag 6 januari 2015

Stokbrood met zaadjes

Omdat de echtgenoot weet dat ik graag brood bak en met nieuwe broodrecepten experimenteer, kreeg ik van hem het boek " Brood uit eigen oven " van Levine van Doorne. De Nederlandse Levine heeft een blog met ontelbare broodrecepten en geeft workshops. Vandaag bakte ik uit haar boek deze stokbroden.



In het boek legt Levine op een duidelijke manier uit hoe je zuurdesem of voordegen maakt om daar dan mee te bakken. Het was dan ook de eerste keer dat ik met een poolish, zo een voordeeg, werkte. Een poolish maak je 12 uur op voorhand om hem dan aan de andere ingrediënten toe te voegen en het eigenlijke deeg te maken. Je hebt er dus wel wat meer werk mee maar het loont de moeite. Het resultaat, 2 knapperige stokbroden en een klein rond broodje. Ik kijk al uit naar een volgend recept.




10 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit! Lekker bij een (maaltijd)soeppie :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HE ymme het is u gelukt om met zuurdesem stokbrood te bakken! Lekker he! Nu nog brood van zuurdesem met spek en stroop! Slik, het water staat in mij mond. gr bi

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Bi, het was dan wel nog geen echte zuurdesem maar wel al met een voordeeg. En dat verschil proef je . Echt heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zien er heel smakelijke broden uit! Het lijkt me een prachtig boek om cadeau te krijgen, en dan nog wel van je man! Hij weet waar hij jou blij mee kan maken (en hij kan natuurlijk ook meegenieten van jouw knappe bakkunsten!)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Allé dat ziet er weer iets supermakkelijk uit! ;-) Manman wat ben jij toch een krak... ik snap het nu helemaal waarom zoiets mij niet lukt... gij zijt gewoon met alle bakgenen van de familie lopen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He kriske je hebt voor honderd procent gelijk! En wij maar ploeteren en zweten ! :-) :-) :-) gr bi

      Verwijderen
    2. Ah waren er voor jou ook al geen familiebakgenen meer over Bi? :-)

      Verwijderen
    3. Maar neen gij, had ge niet juist een craftroom ingericht? Dat zal toch niet zijn om er met de vingertjes te draaien hè. Dat naaien, dat is ook een talent zulle. :)). Maar toch bedankt voor zoveel lof.

      Verwijderen
  6. Inderdaad een heel leuk boek en ook haar site is geweldig. Dit stokbrood ziet er ook zo lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...