donderdag 20 november 2014

hartige pompoencake met spekjes en comté


Deze hartige pompoencake smaakt heerlijk als hij lauwwarm of koud wordt opgediend met een slaatje.

Dit heb je nodig:
  • 500 g pompoen
  • 100 g bloem
  • 3 eieren
  • 1 zakje gedroogde gist
  • 75 g geraspte comté kaas
  • 80 g spek reepjes
  • 30 g walnoten
  • 2 uien
  • 60 g gesmolten boter
  • 2 soeplepels olijfolie
  • zout en peper van de molen

Bereiding:
  • was en schil de pompoen, verwijder de pitten en snij hem in blokjes.
  • kook de pompoen 20 ' in gezouten water, giet door een zeef en pureer
  • pel ondertussen de uien, snij ze fijn
  • bak de spekreepjes in 1 lepel olijfolie
  • voeg de fijngesneden uien toe en laat 10 minuten garen
  • verwarm de oven voor op 210°C en vet een cakevorm in met 1 el olijfolie
  • hak de walnoten
  • klop de eieren los in een kom, voeg de gesmolten boter  toe en meng
  • roer er de bloem, de gist, de pompoenpuree, de spekjes, uien, de geraspte comté en de noten onder en meng tot een homogene massa
  • kruid met zout en versgemalen peper, proef even, het beslag mag afsmaken
  • giet het deeg in de cakevorm en laat 35 à 40 minuten bakken
  • stort de cake op een rooster en laat afkoelen
  • serveer lauwwarm of koud met een slaatje en een glaasje witte wijn
Recept: Cakas et muffins , Cuisine et Vins de France

3 opmerkingen:

  1. Awel ik denk dat ik dit ga kunnen! Denk je niet...? ;-) Dit ga ik echt eens proberen...lijkt me ook superlekker voor een buffetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, in kleine blokjes gesneden is het ook lekker als aperitiefhapje gepresenteerd in een mini papieren muffinvormpje. Proef maar als je gekruid hebt, het mag goed afsmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wow krijg trek van als ik dit zie, ik weet zeker dat het was smullen...thanks voor de recept..fijne weekend!

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...