donderdag 20 februari 2014

Speculooscake met caramelsaus


Voor liefhebbers van speculoos is dit een luchtige variant in de vorm van een cake. Ik overgoot de cake met zelfgemaakte karamelsaus maar die kan je eventueel weglaten als je daar niet van houdt. Ik gebruikte blonde  kandijsuiker maar je kan ook de donkere suiker gebruiken zoals in het originele recept.

Dit heb je nodig voor een tulband-of springvorm van 24 à 26 cm doormeter:

  • 200 g boter op kamertemperatuur
  • 200 g donkere kandijsuiker
  • 3 eieren
  • 200 g zelfrijzende bloem
  • 15 g speculooskruiden


bereiding:

  • verwarm de oven op 160°C
  • klop de boter met de suiker tot een luchtig geheel
  • voeg een ei toe en klop tot een glad mengsel
  • doe hetzelfde met de andere eieren
  • zeef de bloem en de speculooskruiden, voeg ze bij het mengsel en mix kort tot een homogene massa
  • giet het deeg in een beboterde vorm
  • bak 55 minuten en controleer dan met een prikker of de cake gaar is
  • laat de cake afkoelen
recept: Juliette's speculoos  ( uitgeverij Lannoo )



karamelsaus:

  •  200 g witte suiker
  • 125 g slagroom


  • laat in een pan met dikke bodem de suiker op een laag vuur langzaam smelten
  • na verloop van tijd zal de suiker op enkele plekken gaan verkleuren. Eerst verschijnen er kleine kratertjes van gekarameliseerde suiker, later zal dat met al de suiker gebeuren
  • roer tijdens het karameliseringsproces vooral niet in de pan. Er vormen zich dan klonters die maar heel langzaam zullen smelten
  • neem, zodra de suiker volledig vloeibaar is geworden, de pan van het vuur. Naarmate de suiker verder karameliseert neemt de zoetkracht af. Laat hem niet te donker worden want dan smaakt hij bitter. 
  • proef de karamel nooit met vingers, die verbranden!
  • verwarm de slagroom
  • zet de pan met karamel terug op het vuur
  • giet de warme slagroom al roerend beetje voor beetje bij de karamel, blijf roeren tot de slagroom volledig is opgenomen.
  • laat de karamel afkoelen en giet over de cake.
  • deze karamel is ook lekker bij ijsroom

recept: Albert Heijn

4 opmerkingen:

  1. Weeral zoiets lekkers!!! Goh moest ik bij jou thuis wonen... ik denk dat ik dan moddervet zou zijn. Hoe doen jullie dat toch om dat "lijntje" te houden met al dat heerlijke gebak?
    Ik bak 1 keer wafels en het loopt hier al helemaal mis! :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik kan er zelf redelijk goed afblijven maar ik ben verslaafd aan bakken en dus dan geef ik maar veel weg want anders zou het er nooit van komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh deze ziet er heerlijk uit moet ik even onthouden voor volgend jaar met sinterklaas bedankt voor het recept
    groetjes leon10

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmh, yummy yummy!! Looks so good ♥, thanks for the recipe :-). And I'm glad that you found my blog, welcome! I'm following your lovely blog now as well :-)
    Have a nice evening!
    Nata

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...