zaterdag 8 februari 2014

Quiche met spruitjes en spek

Ik neus nogal eens rond op andere blogs, dat doen alle bloggers denk ik, en zo vond ik het recept voor deze quiche op de Spaanse foodblog van ' kanela y lemom '.


Dit heb je nodig: 
voor een quichevorm van ca 24 cm doormeter

voor het deeg:
  • 250 g bloem
  • 125 g koude boter
  • 75 ml koud water
  • een eetlepel gehakte peterselie
  • snuifje zout 
voor de vulling:  
  • 2 gekookte en in blokjes gesneden aardappelen
  • 1 gekookte wortel in blokjes
  • 500 gekookte spruitjes
  • 200 g spek in kleine blokjes
  • 120 g gemalen kaas ( gruyère of andere)
  • 3 eieren
  • 200 ml room
  • 120 ml volle melk
  • zout en peper 
  • olijfolie voor de vorm
bereiding:
  • kneed de ingrediënten voor het deeg tot het soepel is en zet het 30 ' weg in de koelkast
  • rol het deeg uit en bekleed de ingevette quichevorm 
  • bak de spekjes en voeg er de groenten aan toe
  • laat even afkoelen
  • leg de spekjes en de groenten op het deeg
  • klop de eieren los met de melk en de room, kruid naar smaak met peper en zout en voeg er de gemalen kaas bij
  • giet het eiermengsel over het spek en de groenten
  • bak de quiche in een voorverwarmde oven van 180°C

Om het geheel toch wat minder calorierijk te maken gebruikte ik i.p.v. room, soja alpro light en de volle melk verving ik door halfvolle melk. Ik nam 4 eieren en geen 3 zoals in het recept.



5 opmerkingen:

  1. het ziet er heerlijk uit, maar spruitjes in Spanje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En toch, jawel op een Spaanse blog. Wij kunnen hier ook groenten kopen die ingevoerd zijn uit zuiderse landen en omgekeerd zullen zij dat ook kunnen. 't Was in elk geval heel lekker.

      Verwijderen
  2. Spruitjes en spek dat hoort volgens mij samen... maar in een quiche heb ik het nog niet gebruikt. Doch dat kan niet anders dan lekker zijn. Het oogt alvast heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is suuuuuuperrrrrrr lekker ! Grts, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...