dinsdag 9 juli 2013

Moelleux met bosbessen

De zomer is toch fantastisch met de overvloed van verse groenten en fruit die ik zo maar kan oogsten uit onze tuin en natuurlijk door de goede zorgen van manlief die er toch wat tijd in steekt. We hebben zelf rode - en blauwe ( bos ) bessen  en stekelbessen. Vandaag bakte ik moelleux met bosbessen. Het lijken muffins maar door de zachte kern dus nu een moelleux.


Dit heb je nodig voor zes stuks

  • 6 koffielepels bosbessenconfituur
  • 100 g bloem
  • 1 koffielepel gedroogde gist
  • 1 ei
  • 80 g suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 5 eetlepels room
  • 50 g boter
  • 100 g bosbessen

bereiding:

  • verdeel de confituur over 6 ijsblokbakjes en zet 2 uur in de diepvries
  • meng de bloem met de gist
  • klop het ei los in een mengkom
  • voeg de suiker en de vanillesuiker toe en roer goed
  • zeef de bloem met de gist erbij en roer goed
  • voeg de room toe en roer
  • smelt de boter en roer ze onder het beslag
  • neem 6 individuele siliconen bakvormpjes. 
  • verdeel het beslag over de bakvormpjes en zet 1 uur in de koelkast
  • verwarm de oven voor op 180°C
  • neem de bevroren confituurblokjes uit de diepvries en duw ze een stukje in het beslag
  • zet ongeveer 15 min in de oven ( afhankelijk van het type oven)
  • neem uit de oven, laat 5 min rusten en ontvorm


Omdat ik geen droge gist had gebruikte ik zelfrijzende bloem i.p.v. de bloem met gist. Een volgende keer probeer ik het eens juist met de ingrediënten van de beschrijving om te weten of het resultaat anders zal zijn.
Nu zijn ze in elk geval krokant van buiten en lekker smeuïg van binnen. Zo moet het toch, niet?
Ik gebruikte een muffinvorm om ze in te bakken.

recept uit: Moelleux van Sylvie Aït-Ali

1 opmerking:

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...