woensdag 12 december 2012

Speculaas

Vorige zondag waren onze kinderen en kleinkinderen hier voor het jaarlijkse sinterklaasfeestje. 
Zoals elk jaar hoeft de sint zelf geen wafeltjes of speculaas te brengen want die bak ik zelf, kwestie van zijn werk een beetje te verlichten en ook omdat ik het graag doe.
Een tijdje geleden kreeg ik van mijn nichtje een grote speculaasvorm en ik had haar beloofd dat ik hem zeker zou gebruiken. Wel hier is het bewijs Brigitte, ik laat jou zeker wel eens proeven van de speculaas.
Het recept kreeg ik van iemand die de koeken mee had als tractatie in één van mijn lessen. Ik vond ze zo lekker dat ik nu altijd dit recept gebruik.

Dit heb je nodig:


  • 500 g bloem
  • 350 g donkere candijsuiker
  • 250 boter
  • 1/2 pakje bakpoeder
  • 1/2 kl. maagzout 
  • 1 kl speculaaskruiden
  • 2 eitjes
  • eventueel amandelschilfers

Bereiding:


  • meng de bloem met de suiker, het bakpoeder, maagzout en de speculaaskruiden.
  • smelt de boter en voeg samen met de eitjes onder het bloem-suiker mengsel.
  •  kneed tot alles goed gemengd is.
  • laat het deeg op een koele plaats een nacht rusten.
  • vorm kleine bolletjes ( 3 à 4 cm of naar keuze), leg ze met enige afstand van elkaar op een bakplaat en duw ze lichtjes naar beneden. Je kan de bolletjes ook even in een schaaltje met amanelschilfers drukken voor alleer je ze op de bakplaat legt.
  • verwarm de oven ( hetel lucht ) voor op 170°C
  • bak gedurende 10 à 15 min. 
  • laat op een rooster afkoelen

Je kan de speculaas ook in houten vormen bakken.

  • bestuif de houten vorm
  • druk een hoeveelheid deeg goed aan in vorm
  • om het deeg uit de vorm te halen verwijder je eerst het overtollige deeg door met een mes of stevige draad tussen de vorm en het deeg door te glijden.
  • draai de vorm om en klop er mee op een bakplaat zodat de deegvormpjes op de bakplaat vallen.
  • bak ze en laat afkoelen.






2 opmerkingen:

  1. Dag Emmy. Maar goed dat iemand de Sint helpt bij het bakken van al dat lekkers. En die speculaase man ! Blij dat te zien .....gr bi

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...