zaterdag 15 december 2012

Perendessert met amarettikoekjes

Gisteren vierden we samen met de leden van onze plaatselijke kvlv afdeling het jaarlijkse kerstfeest. Als afsluiter van de maaltijd stelde ik voor om het perendessert te maken. Het is een dessert uit het kvlv kookboek " Kook en geniet " van 2009. Ik liet de dames-bestuursleden al eens vooraf proeven en met hun goedkeuring werden er gisteren een 70 tal desserts gemaakt




Nodig:


  • 1 blik peren op sap (400g)
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 250 g ricotta
  • 3 dl room
  • 5 eetlepels advocaat
  • 2 blaadjes gelatine
  • 10 amarettikoekjes
  • 2 eiwitten
  • 100 g suiker
  • 50 g fondantchocolade

bereiding:


  • bewaar 1 eetlepel perensap.
  • snijd de uitgelekte peren in kleine stukjes.
  • roer de ricotta los met de advocaat
  • week de gelatine in koud water, laat in 1 eetlepel opgewarmd perensap smelten en voeg bij de ricotta. 
  • Breek de amarettikoekjes in kleine stukjes, voeg samen met de vanillesuiker bij de ricotta.  Laat even opstijven in de koelkast.
  • klop 2 dl room half op en voeg 50 g suiker toe. 
  • klop het eitwit stijf, voeg 50 g suiker toe en klop eventjes verder.
  • meng de room en de stijfgeklopte eiwitten onder de ricotta
  • schik een laagje perenblokjes op de bodem van een dessertglaasje en dek af met de ricottacrème
  • laat in de koelkast opstijven
  • smelt de chocolade met 1 dl room en giet over de opgesteven ricottacrème

  • Dit is een dessert voor 4 personen maar de hoeveelheid crème is ruim voldoende voor 8 personen.
  • Neem dan wel 75 g chocolade en smelt die in 1,5 dl room.
  • Ik vond 1 eetlepel perensap wat te weinig om de gelatine in op te lossen , daarom loste ik deze op in 2 eetl.
  • Door de amarettikoekjes pas na de room en de eiwitten aan het ricottamengsel toe te voegen, proef je ze beter, anders smelten ze helemaal weg.

7 opmerkingen:

  1. ik ben misschien een beetje lomp maar wat is riccotta ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ricotta is een kaassoort te vergelijken met platte kaas maar dan veel vaster en toch met een andere smaak. In de winkel vind je het bij de mascarpone kaas. Je moet er maar eens op letten Elly.

      Verwijderen
  2. het was heel lekker maar ik weet niet wat ricotta

    is


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Alice, en wat ricotta is dat lees je in mijn antwoord aan Elly. Het is een Italiaanse kaassoort

      Verwijderen
  3. Emmy wat is ricotta ? Waar vind ik die Amaretti koekjes vinden...grts.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Alice, wat ik vertelde over de ricotta, dat vind je terug in mijn antwoord aan Elly.
      De Amaretti koekjes waren blijkbaar niet gemakkelijk te vinden We hebben ze uiteindelijk gehaald bij de Italiaanse traiteur in Tessenderlo. Soms worden ze bij de Aldi of elders verkocht als er een Italiaanse week is. Ze zien eruit zoals op de foto.
      Hebben jullie bij de digi-oma's misschien leren reageren op een blog bij Irene ?

      Verwijderen
  4. Ook bij ons in de Lidl heb ik er al kunnen komen wij halen de amaretti koekjes in Duitsland , daar zijn ze goed te vinden - in Nederland vind je de kruidnoten , die bijna hetzelfde uitzicht hebben ,maar ze hebben een heel andere smaak !!!

    BeantwoordenVerwijderen

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...