donderdag 5 januari 2012

Spelen met kleuren

Complementaire kleuren behoren tot mijn favorieten. Het zijn de kleuren die in de kleurencirkel met de tegenoverliggende kleur een paar vormen. Zo heb je geel met violet, blauw met oranje en rood met groen.
Onderling met elkaar gemengd, krijg je de mooiste kleur schakeringen. Voor de toenmalige kvlv borduur academie maakte ik een studie met deze complimentaire paren. Bedoeling was een gamma van borduurgarens samen te stellen van de merken DMC en Anchor waarmee werd geborduurd.

Ik werkte als volgt: op zijden stof tekende ik 3 rasters van 10cm op 33cm. Die deelde ik op in 12 vakjes van 3cm.
Als verf nam ik Toba , een transparante inkt voor het beschilderen van zijde.De buitenste vakjes reserveerde ik voor de complementaire kleuren zelf, dus geel en violet. Voor het 2de vakje , beginnend achter geel: 9 druppels geel + 1 druppel violet en telkens voor de volgende vakjes het aantal druppels geel verminderen en het violet vermeerden. Dus 8dr geel + 2dr violet, 7dr geel + 3 dr violet enz.
Voor de andere kleuren werkte ik op dezelfde manier.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...