donderdag 19 januari 2012

confituur


We zijn door onze voorraad confituur en dus maakte ik er vanmorgen van blauwbessen en pruimen.
We hebben in onze tuin bessenstruiken die ons in de zomer stekelbessen, rode- en blauwbessen leveren. Ik vries er een hoeveelheid van in en kan dan in de winter verse confituur van maken. Een paar kilo pruimen koop ik. Als de struiken niet genoeg blauwbessen leveren dan kunnen we terecht bij de bleuberry fields in Koersel.
Je kan er in het seizoen bessen kopen die je ook zelf mag plukken.
Voor een minder zoete smaak voeg ik wat rode bessen sap toe en gebruik ik maar 500gr suiker op 1kg fruit.

Dit heb je nodig:
  • 800gr blauwbessen
  • 500gr rode bessen
  • 1 pakje pec plus (Imperial)
  • 500gr suiker



Zo ga je te werk: 
  • kook de rode bessen tot ze gaar zijn
  • giet ze in een zeef en zet deze op een beker
  • wrijf met een lepel de bessen tot pulp en vang het sap op
  • weeg 200gr sap af, voeg bij de blauwbessen en doe alles in een grote kookpot samen met de pec plus
  • breng aan de kook en laat de bessen garen, roer af en toe
  • voeg de suiker toe en laat 1min koken
  • schep in potjes die je onmiddellijk afsluit




Voor de pruimen confituur voeg je bij de vruchten de rest van de rode bessensap en 1dl water en ga je op dezelfde manier te werk als bij de blauwbessen.


Succes !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...